Wirtualne studio
Rzeczywistość rozszerzona w technice scenicznej
Wirtualna, rozszerzona, mieszana, komputerowa, prawdziwa, wyimaginowana… jaka jest, a raczej jaka może być rzeczywistość. Oczywiście nie będzie to tekst o filozoficznym aspekcie rzeczywistości tylko o jej technologicznych interpretacjach w szeroko pojętej branży rozrywkowej oraz telewizyjnej. Jednym z pionierów tych rozwiązań jest bez wątpienia firma disguise, uznana na światowym i rodzimym rynku ze względu na wyjątkowe rozwiązania sprzętowe i programowe. W najnowszej odsłonie oprogramowania r17 zostały stworzone specjalnie narzędzia przygotowane do pracy z tzw. xR czyli Extended Reality (rzeczywistość rozszerzona).


Czym jest xR? xR to niejako połączenie AR - Augmented Reality i MR - Mixed Reality, w jednym spójnym oprogramowaniu z wizualizacją trójwymiarową do podglądu i preprogramingu. Narzędzia do pracy w rozszerzonej rzeczywistości (xR) firmy disguise umożliwiają zespołom produkcyjnym dostarczanie rzeczywistości rozszerzonej i mieszanej w środowiskach produkcyjnych na żywo.

Narzędzia do pracy w xR ułatwiają wiele aspektów produkcji filmowej, telewizyjnej, koncertowej, w tym: doświadczenia imersyjne, interakcję z elementami grafiki komputerowej oraz prawdziwe oświetlenie aktorów i obiektów treściami multimedialnymi. Umożliwia także produkcjom korzystanie z rekwizytów odblaskowych i refrakcyjnych w których odbije się wyświetlany na żywo świat wirtualny oraz oferuje bardziej naturalny układ ujęć.

Ogólnie rzecz biorąc, xR tworzy wyjątkowe produkcje imersyjne w trójwymiarowym symulatorze wirtualnej scenografii multimedialnej. Ten proces daje reżyserom i twórcom kreatywnym większą kontrolę nad finalnym efektem już na etapie nagrywania i szybszy proces kalibracji w rzeczywistych środowiskach produkcyjnych, umożliwiając realizację na czas.

Do definicji xR można również dołączyć VR czyli rzeczywistość wirtualną, która również jest zaimplementowana w oprogramowaniu disguise. Można za jej pomocą, nawet na wczesnym etapie koncepcji kreatywnej, zanurzyć się w symulacji trójwymiarowej gogli VR i zrozumieć jak będzie dane wydarzenie postrzegane przez osobę na widowni. Tak więc xR to tak naprawdę AR + MX + VR, czyli kompletne rozwiązanie do pracy z całym spektrum rozwiązań wirtualnie interpretujących rzeczywistość.

Pozostaje wyjaśnić dwa pojęcia AR i MR. AR czyli Augmented reality to niejako nałożenie obrazów generowanych komputerowo na obraz z kamer dając wrażenie przenikania rzeczywistości wirtualnej z tą realną widzianą przez obiektywem kamery. W efekcie mamy elementy które widz może zobaczyć jedynie na telebimach bocznych np. na koncercie, ale daje nam to wręcz nieograniczone możliwości kreatywne: od prostych efektów w małej sali jak ekran z transmisją na żywo wyjeżdżający z podłogi studia po abstrakcyjnie i nierealne wręcz efekty jak smok latający nad stadionem czy koncert z rzeczywistymi trójwymiarowymi wokalistami.

MR czyli Mixed Reality to wykorzystanie grafiki trójwymiarowej generowanej na żywo wyświetlonej na ekranach LED lub projekcjach, co w połączeniu ze śledzeniem pozycji i innych parametrów kamery daje nową metodę produkcji realizacji rejestrowanych kamerami.

MR polega na tworzeniu angażującego programowania, bez potrzeby korzystania z monitorów podglądowych, niewygodnych linii kamera-prezenter i nierealistycznego oświetlenia. Goście i rozmówcy czują się jak w domu będąc w wirtualnej przestrzeni, dając reżyserom możliwość uchwycenia prawdziwych emocji. Wykorzystanie wyświetlaczy wideo w przestrzeni pomaga przezwyciężyć niektóre wyzwania związane z wykorzystaniem green-screenu. Oświetlenie jest bardziej naturalne, w tym odcienie skóry, odbicia i obiekty przezroczyste. Kluczowanie kolorami nie jest konieczne, więc kostiumy, oświetlenie i scenografia mogą być tak żywe, jak chcesz, bez potrzeby unikania kolorów tła. Ekrany w przestrzeni muszą być jedynie tak duże, jak obszar poruszania się osób, natomiast wirtualne rozszerzenie przestrzeni umieszcza aktorów w środowiskach generowanych na żywo, które są znacznie większe niż dostępne środowisko studyjne. MR pozwala na tworzenie uniwersalnych środowisk studyjnych. Całą konfigurację można zastosować do dowolnego rodzaju programowania z dowolną estetyką wizualną i dowolną konfiguracją kamery.

Opisane wyżej metody pracy w połączeniu ze śledzeniem osób zautomatyzowanym oświetleniem za pomocą takich rozwiązań jak Blacktrax od CastSoftware czy RoboSpot od Robe, daje wcześniej niespotykane wręcz możliwości twórczej kreacji różnych widowisk od koncertów przez programy typu talent show czy studia telewizyjne a nawet eventy korporacyjne.

Można zatem zadać pytanie jaka rozwiązania technologiczne czekają na nas w niedalekiej przyszłości skoro już dziś są dostępne tak innowacyjne i niespodziewane wcześniej rozwiązania?

Czas oczywiście pokaże ale aktualny stan techniki w naszej branży napawa optymizmem i sugeruje, że nowe, jeszcze bardziej zaskakujące rozwiązania, niemalże rodem ze świata science fiction mogą pojawić się w zastosowaniach szybciej niż nam się wydaje.