Teatr Wielki - Opera Narodowa
Nowy system nagłośnieniowy w Sali Młynarskiego
Nowe nagłośnienie do Sali Młynarskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zostało zamówione w 2018 roku. Spółka Audio Plus dostarczyła i zainstalowała system oparty na urządzeniach francuskiej marki L-Acoustics dzięki wygranej w absolutnie niespotykanej procedurze przetargowej. Punktowano oferty za cenę, jakość dźwięku oraz okres gwarancji. Na uwagę zasługuje to drugie kryterium, bo celem zamawiającego była maksymalna obiektywność i przejrzystość procedury.


„Policzyliśmy tę inwestycję na styk, tak, by nic się nie marnowało, a wciąż mamy ogromne możliwości konfiguracji. Uniwersalność była tu równie ważna, co brzmienie. I w obu tych parametrach system L-Acoustics sprawdził się świetnie. No i prawie go nie widać, co też było ważnym celem.”
Michał Polański - Kierownik Sekcji Realizacji Audio – TW-ON


Sesje ocen brzmienia prowadzone były w warunkach ślepego odsłuchu. W komisji odsłuchowej znaleźli się dyrygent, śpiewak, muzyk, przedstawiciel Akademii Operowej oraz przedstawiciele impresariatu i innych komórek związanych z pracą artystyczną TW-ON, oraz oczywiście realizatorzy dźwięku. Kryteria i system punktacji zostały dokładnie ustalone, a odsłuchy odbywały się w zaciemnionej sali, by członkowie komisji nie sugerowali się tym, co widzą, a jedynie tym, co słyszą. Co istotne, system L-Acoustics zwyciężył zarówno w kategorii ceny, jak i jakości dźwięku. Zamówienie zostało zrealizowane w znanej z branży budowlanej procedurze typu „zaprojektuj i zbuduj”, a prace montażowe były niezwykle utrudnione z uwagi na codzienną pracę teatru, a także fakt, że mieści się on w zabytkowym budynku.

Rozbudowany system nagłośnienia frontowego, surroundowego i monitorowego został zaprojektowany tak, by osiągnąć cel zamawiającego: maksymalną uniwersalność i elastyczność zastosowań przy możliwie niewielkich rozmiarach urządzeń. Użyto 12 modułów szerokopasmowych KIVA marki L-Acoustics, które są znane z dużej skuteczności i niewielkiej obudowy o opływowych kształtach. Można je rozmieścić w trzech podstawowych konfiguracjach, wykorzystujących dwa lub trzy grona frontowe oraz dodatkowe elementy niskotonowe.

Istotną częścią zamówienia był system nagłośnienia sceny. Jest ona duża i przygotowana na przyjęcie bardzo różnorodnych artystów, dlatego system monitorowy złożony jest aż z ośmiu zestawów szerokopasmowych (6 zawieszonych pod balkonami technicznymi i 2 w wieżach portalowych). Wykorzystywane są one w zależności od potrzeb. Całym systemem sterują najnowocześniejsze układy cyfrowe (m.in. marki Yamaha), pozwalające na emisję telewizyjną i rejestrację wydarzeń odbywających się na Sali Młynarskiego.