SKALAR 360 w Amsterdamie
SKALAR – instalacja artystyczna oparta na realistycznym oświetleniu kinetycznym i muzyce elektronicznej, stworzona przez projektanta Christophera Baudera oraz kompozytora i producenta muzycznego Kangdinga Raya. Została przeprojektowana dla amsterdamskiego The Gashouder, niesamowitej okrągłej przestrzeni, w której instalacja jest prezentowana przez Audio Obscura.


Po raz kolejny Bauder wykorzystuje Pointe’y firmy Robe jako źródła światła (93 sztuki) w tej niesamowitej nowej przestrzeni. Instalacja SKALAR 360 obejmuje również 61 dwustronnych luster, które są zawieszone na 183 specjalnie zaprojektowanych wciągarkach KINETIC LIGHTS.

SKALAR został po raz pierwszy zrealizowany w hali turbin byłej elektrowni berlińskiej. Obecnie znajduje się tam przestrzeń artystyczna o nazwie Kraftwerk Berlin. Ten sam prostokątny kształt instalacji został odtworzony w ramach SKALAR MX, który miał miejsce w listopadzie i grudniu 2019 w Fronton w Meksyku. Oba odniosły ogromny sukces.

Gashouder był jednym z budynków, które Bauder uznał za idealny do wystawienia SKALAR. Ta przestrzeń jest jednocześnie ekscentryczna, funkcjonalna i industrialna. Jednak okrągły kształt wymagał zupełnie innego podejścia, co zaowocowało tą unikalną instalacją.

Ta okrągła komora, obecnie strefa sztuki, kultury i rozrywki, ma żelazny dach i była kiedyś centrum kompleksu gazowego w Amsterdamie.
Wyzwaniem było stworzenie nowego projektu oświetlenia oraz sekwencji, które pasowałyby do geometrii tego budynku.

Na dachu zainstalowano pięć okrągłych kratownic o średnicach 5.6, 10.6, 15.6, 21.2 i 33.7 metra. Wszystkie były przycięte na około 10 metrów. Na każdym pierścieniu kratownicy zawieszono od 1 do 24 luster.

Poza tym były 24 indywidualnie poprowadzone drabiny, około 5 metrów od murów Gashouder. Każda wyposażona była w trzy Pointe’y, które w ciemności wydają się unosić w powietrzu. Zapewniają one doskonałe pozycje do uderzania wiązek światła w lusterka, dzięki czemu wychodzą asymetryczne wzory charakterystyczne dla kinetycznych efektów wizualnych SKALAR.

Trzy totemy na podłodze występowały również w wersji berlińskiej i meksykańskiej. W wersji amsterdamskiej na każdym jest po siedem Pointe’ów.

Ogólnie wystawa amsterdamska jest większa niż ta w formacie prostokątnym, a oświetlenie i lusterka są nieco bardziej rozłożone, więc oprócz wszystkich oryginalnych ruchów i pozycji, które musiały zostać zaktualizowane i dostosowane do nowego kształtu sali, Christopher wykorzystał okazję, by zaprogramować nowe sekwencje.

Kangding Ray wprowadził również pewne modyfikacje w dźwięku, aby odzwierciedlić nową przestrzeń i nowe ruchy urządzeń, a także by wykorzystać 12-kanałowy system dźwięku przestrzennego w Gashouder, który idealnie nadaje się do SKALAR.

Wybierając źródło światła do instalacji w Berlinie, Christopher chciał czegoś jasnego, precyzyjnego i intensywnego oraz dynamicznego, z wieloma opcjami modyfikacji wiązki.

Funkcje FROST i STROBO w Pointe są wykorzystywane w SKALAR 360, a kilka różnych funkcji Pointe jest wykorzystywanych do zapętlonego pokazu i koncertów na żywo.

Wiązki Pointe bez trudu przebijają się przez ciemność. W połączeniu z ruszającymi się lusterkami i rytmiczną ścieżką dźwiękową Kangdinga Ray'a, tworzą hipnotyzujący efekt.

Pointe’y w Amsterdamie wypożyczone zostały od firmy Flashlight, a wszystkie posiadają koło kolorów telewizyjnych z kolorami takimi jak lawenda, odcienie kolorów skóry i kilka bieli, które Christopher użył w tym show, zapewniając ładny kontrast i zmiany.
Sygnały DMX dla Pointe są konwertowane z Art-Net i zintegrowane z niestandardową platformą oprogramowania KLC KINETIC LIGHTS, która kontroluje Pointe’y i ruch wciągarki.

Każde lustro jest kontrolowane przez trzy wciągarki, które zapewniają ruch w górę i w dół oraz pan & tilt, dzięki czemu mogą one poruszać się niezwykle płynnie na osiach XY i Z. Dla tej wersji opracowano nową elastyczną ramę dla wciągarek do kratownicy, która pomaga określić idealną odległość i ustawienie wciągarek względem siebie.

Instalacja została wykonana przez ekipę techniczną z firmy projektowej Christopher WHITEvoid. Otwarto ją 10 stycznia, a będzie tam do 5 lutego.

KILKA SŁÓW O SKALAR
SKALAR to instalacja artystyczna oparta na realistycznym oświetleniu kinetycznym i muzyce elektronicznej. Składa się z ruchomych luster i wiązek ruchomych opraw oświetleniowych. Widzowie mogą doświadczyć pełnego zakresu ośmiu podstawowych emocji Plutchika. Są nimi antycypacja, gniew, wstręt, smutek, zdziwienie, lęk, akceptacja i radość.

Wizualnie koncepcja SKALAR dotyczy relacji między prawdziwymi wiązkami światła pochodzącymi z urządzeń na lusterka a „drugorzędnymi” wiązkami, które są tworzone i odbijane między lustrami i różnymi punktami w całym pomieszczeniu.

Autor: Louise Stickland