Ewa Satalecka
Jest organizatorką i kuratorem licznych wystaw, warsztatów, wykładów i międzynarodowych konferencji
poświęconych zagadnieniom projektowania graficznego i komunikacji wizualnej
W 1984 roku otrzymała dyplom Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2005, przedstawiając instalację
typograficzną dramatu Sarah Cane „Crave” i Witolda Szalonka „1+1+1+1” obroniła pracę doktorską na ASP
w Katowicach i otrzymała habilitację warszawskiej ASP w 2012. Od roku 2018 jest dziekanem wydziału Sztuki Nowych Mediów
w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie.
Jest organizatorką i kuratorem licznych wystaw, warsztatów, wykładów i międzynarodowych konferencji
poświęconych zagadnieniom projektowania graficznego i komunikacji wizualnej (2011 nagroda STGU
dla „Odpowiedzialne projektowanie Graficzne” za Najlepsze Wydarzenie Projektowe Roku w Polsce, 2012
wyróżnienie STGU dla warsztatów „Ala ma pióro”, 2013 MOTYF – I Międzynarodowy Studencki Festiwal
Ruchomej Typografii).
Wykłada gościnnie na uczelniach zagranicznych w tym: Aalto University, Helsinki; MMU Manchester; Rhode
Island School of Design, Providence (USA); Carnegie Mellon University, Pittsburgh (USA); MIT, MassArt,
Boston (USA). Jest także autorką artykułów poświęconych projektowaniu graficznemu, ukazujących się
w magazynie „2+3D” i redaktorką wydawnictw poświęconych typografii „Lapikon” i „Fajrant” (nagrodzony
certyfikatem Type Directors Club 2012). W roku 2018 Karakter wydał jej rozmowę z Krzysztofem Lenkiem – “Podaj Dalej”.
Od wielu lat tworzy scenografię do spektakli teatralnych i koncertów muzycznych. Współpracowała
m. in. z Teatrem Korez projektując dekoracje i kostiumy do „Ballad Kochanków i Morderców” wg Nica
Cave’a, „Cholonka” wg Janoscha (spektakl nagrodzony złotą maską) i „KOMETA czyli ten okrutny wiek XX
wg Jaromira Nohavicy” (złota maska za scenografię), Dla Teatru Aktora i Lalki „Ateneum” w Katowicach
do „Tezeusza i Ariadny” (złota maska za scenografię). Dla Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego projektowała
scenografie do spektakli w reż. R. Talarczycka „Underground” i „Piąta Strona Świata” wg Kazimierza
Kutza. Projektowała typograficzne instalacje multimedialne do esejów scenicznych T. Sławka i B. Mizerskiego,
koncertów scenicznych Kwartetu Śląskiego, a także do serialu filmowego „Szopienice”. Współpracowała
również z Teatrem Polskim w Bielsku-Białej i Teatrem „Gry i Ludzie” w Katowicach. Jest autorką typograficznych
instalacji teatralnych „Crave” Sarah Kane i „Air” E.E. Cummingsa z muzyką Stanisława Bromboszcza,
pokazywanych w Tetrze Korez w Katowicach oraz instalacji „Meduza”, prezentowanej w Muzeum Fotografii
w Krakowie. Zajmowała się projektowaniem identyfikacji graficznej spektakli premierowych dla Teatru Rozrywki
w Chorzowie, festiwali muzycznych NOSPR, Kwartetu Śląskiego i Akademii Muzycznej
w Katowicach.
Jest reprezentantką Polski na Międzynarodowym Forum ATypI.
Jej prace dotyczące ruchomej typografii w przestrzeni teatralnej pokazywane były w 2008
na międzynarodowym sympozjum „Liguid Page” w Tate Britain w Londynie i stanowią element międzynarodowej
wystawy Moving Type Exhibition prezentowanej w Gutenberg Museum w Mainz w 2011, a obecnie
podróżującej po Europie. Dokumentacja instalacji Air została zaprezentowana również na wystawie Pinselstrich
vs. Megapixel Medien- /Kunst aus Warschau w Dreznie 2013.